Powrót do RADA RODZICÓW

Regulamin Rady Rodziców

REGULAMIN RADY RODZICÓW
funkcjonującej przy
Szkole Podstawowej Nr 1 im. Jana Dobrogosta Krasińskiego w Węgrowie

 

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

  1. Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
  2. Podstawę prawną niniejszego Regulaminu stanowi art. 83 i art. 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).

Rozdział II
Cele Rady Rodziców

§2

Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły, której celem jest:

  • organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z Dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami
    w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły;
  • organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i w środowisku;
  • przedstawianie dyrektorowi szkoły, nauczycielom, uczniom i władzom oświatowym opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły;
  • upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo – wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.

Rozdział III
Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§3

  1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
  2. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo – profilaktyczny szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów, a realizowane przez nauczycieli.
  3. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo – profilaktycznego, program ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  4. Program wychowawczo – profilaktyczny ustalony przez Dyrektora szkoły, obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.§4
  1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2. Rada Rodziców na wniosek Dyrektora wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela, przed sporządzeniem przez Dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego nauczyciela lub oceny pracy
  3. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię w terminie 14 dni od otrzymania wniosku.
  4. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego nauczyciela ani oceny pracy zawodowej.\§5
  1. Rada Rodziców na wniosek Dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  2. Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego szkoły składanego przez Dyrektora do organu prowadzącego szkołę.
  3. Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
  4. Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
  5. Rada Rodziców ma prawo delegowania dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły.

Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów do Rad Klasowych i Rady Rodziców

§6

  1. Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rad Klasowych:
  • wybory do Rad Klasowych przeprowadzane są na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;
  • wybory są powszechne, równe, tajne i większościowe;
  • podczas zebrań klasowych rodzice/ opiekunowie wybierają Rady Klasowe składające się
    z trójki rodziców / opiekunów uczniów danej klasy;
  • w wyborach do Rad Klasowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic / opiekun;
  • wybory do Rady Klasowej na pierwszym zebraniu rodziców klas pierwszych przeprowadza wychowawca klasy, w pozostałych klasach obecny na zebraniu przedstawiciel Rady Klasowej z ubiegłego roku szkolnego. W przypadku nieobecności przedstawicieli Rady Klasowej
    z ubiegłego roku, wybory przeprowadza Wychowawca klasy;
  • kandydat do Rady Klasowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie;
  • za wybranych do rady klasowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów;
  • w przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania;
  • Przewodniczącym Rady Klasowej zostaje kandydat z największą liczba głosów.
  1. Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów Rady Rodziców:
  • przedstawicielem do Rady Rodziców jest przewodniczący Rady Klasowej wybrany
    na pierwszym zebraniu rodziców;
  • Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera Prezydium Rady Rodziców i Komisję Rewizyjną;
  • Prezydium Rady Rodziców składa się z 4 członków;
  • Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 3 członków;
  • wybory Prezydium Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym;
  • w głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki;
  • kandydaci do Prezydium Rady Rodziców muszą wyrazić zgodę na kandydowanie;
  • wybory Prezydium Rady Rodziców przeprowadza dotychczasowy Przewodniczący Prezydium;
  • zadania Przewodniczącego podczas wyborów Prezydium Rady Rodziców:
  1. przyjmowanie zgłoszeń kandydatur;
  2. przeprowadzenie głosowania;
  3. policzenie głosów i podanie wyników głosowania;
  • za wybranych do Prezydium Rady Rodziców uważa się kandydatów, który uzyskali największą liczbę głosów;
  • w przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze członków Prezydium Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów;

Rozdział V
Struktura Rady Rodziców

§7

  1. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzą:
  • Przewodniczący,
  • Zastępca przewodniczącego,
  • Skarbnik,
  • Sekretarz;
  1. Prezydium konstytuuje się na swoim pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.
  2. Kadencja Prezydium trwa rok.
  3. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające na okres do końca kadencji.
  4. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
  5. Prezydium Rady Rodziców jest upoważnione do podejmowania decyzji, uchwał i wniosków
    w imieniu Rady Rodziców w okresie między zebraniami Rady Rodziców.
  6. Na najbliższym zebraniu Rady Rodziców przewodniczący informuje rodziców o podjętych przez Prezydium uchwałach, decyzjach i wnioskach w okresie między zebraniami Rady Rodziców.

Rozdział VI
Zasady funkcjonowania Rady Rodziców

§8

  1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje Dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
  2. Zebranie Rady Rodziców otwiera Przewodniczący Prezydium Rady Rodziców i przewodniczy
    mu do czasu wybrania nowego Prezydium Rady Rodziców.
  3. Kolejne zebrania Rady Rodziców zwołuje Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Prezydium, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 Rad Klasowych lub Dyrektora szkoły.
  4. Zebrania Rad przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Prezydium.
  5. Na zaproszenia Rady Rodziców w zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor szkoły.
  6. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.§9
  1. Prezydium Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie swoich kompetencji.
  2. Uchwały Rady Rodziców/ Prezydium Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
  3. Uchwały Rady Rodziców/ Prezydium Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym.
  4. Uchwały Rady Rodziców / Prezydium Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym,
    po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.§10
  1. Zebrania Rady Rodziców / Prezydium Rady są protokołowane.
  2. Protokół zebrania Rady powinien określać:
  • datę i miejsce zebrania;
  • listę osób obecnych podczas zebrania;
  • przebieg obrad;
  • wystąpienia i wnioski;
  • treść podjętych uchwał;
  • podpisy przewodniczącego i protokolanta
  1. Protokół zebrania przyjmowany jest w trakcie zebrania, przed jego podpisaniem.
  2. Dokumentacja Rady Rodziców przechowywana jest w sekretariacie szkoły. Wgląd do niej mają Rada Rodziców, Dyrektor szkoły i sekretarz szkoły.

Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców

§11

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodząc z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Fundusze, o których mowa w ust. 1, przechowywane są na rachunku bankowym Rady Rodziców;
  3. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami
    na tym rachunku uprawnieni są przedstawiciele Prezydium Rady Rodziców.
  4. Propozycje wysokości dobrowolnej składki na Rade Rodziców na nowy rok szkolny, Rada Rodziców i jej Prezydium ustalają na pierwszym zebraniu rozpoczynającym nowy rok szkolny.

§12

Komisja rewizyjna czuwa nad prawidłową gospodarką rachunkową Rady Rodziców.

Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

§13

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  2. Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
  3. Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
  4. Zmiany w niniejszym Regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.

 

Rada Rodziców uchwaliła powyższy Regulamin na zebraniu w dniu 22.09.2021 r.

 

Accessibility Toolbar