„ Nauczyciel z klasą” to kolejny program akcji „Szkoła z klasą”
(tytuł „Szkoła z klasą” nasze gimnazjum otrzymało wiosną 2003 roku), który prowadzą Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazeta Wyborcza” oraz portal Gazeta pol. Partnerem CEO jest też Polsko – Amerykańska Fundacja Wolności. Patronem programu był też prezydent Aleksander Kwaśniewski.
W Gimnazjum w Węgrowie o tytuł „Nauczyciela z klasą” ubiegali się następujący nauczyciele :
1.Maria Krasnodębska – nauczyciel jęz. polskiego – koordynator programu.
2.Hanna Chojnowska – nauczyciel jęz. polskiego.
3.Monika Demczuk – nauczyciel religii.
-Udział w programie polegał na realizacji czterech sprawności.-
Sprawność 1
Nauczycielu, odejdź od tablicy
Zadaniem nauczyciela jest przeprowadzenie lekcji przy użyciu metod aktywizujących uczniów oraz z wykorzystaniem pracy zespołowej.
Metody aktywizacji uczniów, które mogą być wykorzystane to:
♦ „burza mózgów”, „deszcz pomysłów” itp. formy pracy zespołowej
♦ rozwiązywanie problemów
♦ zbieranie świadectw
♦ dyskutowanie-debatowanie
♦ samodzielne badanie świata
♦ odgrywanie ról, inscenizacje, symulacje
Sprawność 2
Nauczycielu, pracuj metodą projektów
Królem metod aktywizujących jest projekt, czyli samodzielna, systematyczna praca indywidualna lub zespołowa nad złożonym, na miarę wieku, zagadnieniem, z elementami analizowania problemu, zbierania informacji, opracowania ich, następnie zaś publicznej prezentacji rezultatów pracy. Projekt może trwać kilka tygodni, miesięcy, a nawet cały rok.Praca nad projektem jest też przygotowaniem do dorosłego życia : w wielu zawodach już dziś tak się pracuję, a w przyszłości stanie się to powszechne.
Sprawność 3
Oceniaj tak, by pomagać się uczyć
Przystępując do zajęć, nauczyciel informuje, jaki jest cel lekcji, na co będzie zwracał uwagę podczas sprawdzania wiedzy, i wprowadza tzw. pytania kluczowe. Klarowne poinformowanie, „na co będę zwracał uwagę” i podanie pytań kluczowych ułatwia obu stronom ocenianie, ale kluczowe znaczenie ma informacja zwrotna, która uczy.
W krótkiej wypowiedzi lub uwagach pisanych na marginesie pracy ucznia nauczyciel wskazuje, jakich ważnych elementów zabrakło w wypowiedzi czy pracy ucznia, co należało zrobić inaczej, jakie konkretne błędy popełnił.
Ważne, by znalazł co najmniej jedną rzecz, która została wykonana dobrze, co jest zawsze możliwe!
Sprawność 4
Uczeń też człowiek
Wątek ten będzie realizowany równolegle z poprzednimi trzema, przez cały rok, bo bez życzliwego i pełnego szacunku podejścia do ucznia nawet najlepsze metody nauczania nie będą skuteczne.
Nauczyciele będą tu realizować zadania małe, na pozór drobne i oczywiste, ale nie zawsze przestrzegane: np. zawsze witać się oraz żegnać z uczniami, konsekwentnie zwracać się do nich po imieniu, wieloma innymi sposobami budować przyjazne relacje.Nauczyciel z klasą potrafi oczywiście więcej – dąży do tego, by głębiej poznać ucznia, traktuje go podmiotowo, pyta o zdanie, prosi o opinię. Naukę przedstawia jako wspólne wyzwanie, przygodę intelektualną, potrafi wspomóc wysiłek ucznia.
Docenia ten wysiłek, jest wymagający, a zarazem przyjazny, dostrzega, osiągnięcia, postępy każdego ucznia. Nauczyciel z klasą okazuje uczniowi zainteresowanie, docenia, co zrobił.
W sierpniu 2006 komisja Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazety Wyborczej przyznała tytuł „Nauczyciela z klasą”
Hannie Chojnowskiej
Marii Krasnodębskiej
Monice Demczuk