- TERAPIA PEDAGOGICZNA
- TERAPIA TAKTYLNA, USTNO-TWARZOWA, CZASZKOWO- KRZYŻOWA, INTEGRACJA ODRUCHÓW POSTURALNYCH I DYNAMICZNYCH
- ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE
- KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
⇒ TERAPIA PEDAGOGICZNA
Zajęcia „Terapia pedagogiczna i terapia logopedyczna” prowadzone są w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zorganizowanej przez gimnazjum. Na terapię pedagogiczną uczęszczają uczniowie z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej, z zaburzeniami pamięci wzrokowej i słuchowej, z obniżoną sprawnością grafomotoryczną, oraz popełniający błędy ortograficzne czyli uczniowie z dysleksją, dysgrafią i dysortografią.
W terapii logopedycznej biorą udział uczniowie z zaburzoną płynnością mowy, z ubogim słownictwem, z zaburzonym słuchem fonologicznym artykulacyjnego.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają godzinę.
⇒ TERAPIA TAKTYLNA, USTNO-TWARZOWA, CZASZKOWO- KRZYŻOWA, INTEGRACJA ODRUCHÓW POSTURALNYCH I DYNAMICZNYCH
Odruch – to reakcja ciała, powstająca w odpowiedzi na dotyk, światło, dźwięk, zmianę położenia Dziecko rodzi się z kompleksem odruchów.
Odruchy wrodzone stanowią ogólna zdolność organizmu do reagowania na bodźce. Są dane nam od natury. Pozwalają przetrwać. Pozwalają dziecku przystosować się w naturalny sposób do środowiska, które będzie je otaczało poza łonem matki .
Z różnych powodów także życiowych w wyniku urazu, stresu w życiu płodowym, w czasie porodu lub pierwszych dniach życia może dojść do niewykształcenia się odruchu, nie zostanie on zintegrowany z całym układem – systemem ruchowym. Niezintegrowane odruchy zakłócają racjonalne myślenie i posługiwaniu się wiedzą. Wpływają też na emocje.
Program Neurosensomotorycznej Integracji Schematów Odruchów dr S. Masgutowej jest skierowany do osób z :
– dysleksją, dysgrafią , dysortografią,
– problemami z koncentracją,
– z upośledzeniem umysłowym,
– autyzmem, Zespołem Aspergera,
– lękami,
– problemami zachowania.
Gwarantuje prawidłowy rozwój ruchowy, intelektualny i emocjonalny.
Terapia taktylna
Twórcą koncepcji „ Neurokinezjologicznej Terapii Taktylnej” jest dr. Swietłana Masgutowa.
Nazwa „Neurokinezjologicznej Terapii Taktylnej” pochodzi od łacińskich słów „tactillis” (dotykowy). „neurosis” (układ nerwowy), „kinesis” (ruch) i „logos” (nauka), co w konsekwencji oznacza stymulację zmysłu dotykowego poprzez wykorzystanie neurologicznych zasobów aktywności ruchowej organizmu.
Terapia Taktylna składa się z dwóch aspektów :
1) pierwszy to praca ze zmysłem dotyku, podczas którego następuje stymulacja receptorów znajdujących się w skórze zgodnie z ich funkcjami m. in. ze wzrostem skóry, strukturą mięśniową i kostną ciała.
2) drugi skierowany jest na optymalizację funkcjonowania układu nerwowego a przede wszystkim na rozwój sieci połączeń między komórkami nerwowymi .
Dotyk – jako podstawowa technika tej terapii zgodnie z badaniami naukowymi wpływa pozytywnie na rozwój funkcji półkul mózgowych, kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu.
Pośrednio Terapia Taktylna stymuluje układ hormonalny.
Program Terapii Taktylnej skierowany jest do osób z:
– dysleksją, dysgrafią , dysortografią,
– problemami z koncentracją,
– z upośledzeniem umysłowym,
– autyzmem, Zespołem Aspergera, mutyzmem,
– lękami
– narażonych na długotrwały stres,
– problemami zachowania.
TERAPIA USTNO – TWARZOWA
WG DR SWIETŁANY MASGUTOWEJ I DR ANNY REGNER
Obszar ustno-twarzowy jest integralną częścią naszego ciała, który pracuje bardzo aktywnie
i bierze udział w wielu złożonych funkcjach, takich jak: oddychanie, ssanie, żucie, (mowa), emocjonalna ekspresja, percepcja wzrokowo-słuchowa.
Odruchy twarzy pomagają w aktywizacji mechanizmów i procesów:
- obronnych, dających poczucie bezpieczeństwa i komfortu,
- rozwojowych, które pomagają w kształtowaniu schematów ruchowych twarzy oraz w pracy narządów mowy.
Ograniczenie w możliwości porozumiewania się językowego-słownego wiąże się najczęściej
z utrudnieniami o podłożu fizjologiczno-anatomicznym, psychicznym lub społecznym. Odpowiednio wczesne objęcie opieką terapeutyczną dziecka pozwala zapobiec rozwijaniu się lub pogłębianiu deficytów twarzy i narządów mowy.
Terapia ustno – twarzowa polecana jest osobom z:
– problemami z wymową,
– jąkaniem,
– ograniczeniem, lub brakiem mimiki twarzy.
Źródło:
1. S. Masgutowa, N.Akhmatowa „Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych z układem ruchowym całego ciała”.
- S. Masgutowa „Neurokinezjologiczna terapia taktylna”.
- S. Masgutowa, A. Regner „Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej”.
- http://spes-bydgoszcz.com.pl/
TERAPIA CZASZKOWO – KRZYŻOWA
Koncepcja terapii powstała na bazie znajomości anatomii i fizjologii człowieka. W ciele człowieka występują trzy rytmy fizjologiczne: rytm bicia serca, rytm oddechowy i rytm tętnienia płynu mózgowo – rdzeniowego. Terapia Czaszkowo – Krzyżowa stosowana jest w celu normalizacji ostatniego z tych rytmów.
Terapeuta pracuje dotykiem. Subtelne techniki manipulacji w obrębie czaszki, miednicy, przepony, klatki piersiowej i kości krzyżowej rozluźniają struktury łączno – tkankowe
i normalizują przepływ płynów. Terapia ma korzystny wpływ na :
– układ nerwowy,
– układ mięśniowo – kostny,
– krążenia,
– limfatyczny,
– endokrynny,
– oddechowy.
Pomaga przy kłopotach:
– z koncentracją,
– z nadpobudliwością u dzieci i dorosłych,
– z dysleksją,
– z przyswajaniem wiedzy,
– w stresie, a także w psychozach, zaburzeniach osobowości, autyzmie, bólach głowy, zapaleniach uszu, wadach wymowy, zgrzytaniu zębami, po urazach odgięciowych kręgosłupa i wybiciach żuchwy.
W roku szkolnym 2012/2013 terapia czaszkowo – krzyżowa została zgłoszona przez Gimnazjum im. Jana Dobrogosta Krasińskiego jako innowacja pedagogiczna.
Źródło: „Terapia czaszkowo – krzyżowa”, B. Przyjemska.
⇒ ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE
Zajęcia socjoterapeutyczne są formą pomocy psychologicznej adresowaną do dzieci i młodych ludzi w okresie dorastania, borykających się z problemami osobistymi.
W obszarze oddziaływań socjoterapeutycznych pozostają dzieci z nadpobudliwością, agresją, zahamowaniem, niską samooceną, nieśmiałe. Zadaniem socjoterapii jest wspomaganie dzieci i młodzieży w rozwoju i pojmowaniu rzeczywistości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Cele rozwojowe socjoterapii dotyczą głównie:
- poznania samego siebie, swoich mocnych i słabych stron;
- budowania poczucia własnej wartości;
- doskonalenia umiejętności zachowań asertywnych;
- kształtowania inteligencji emocjonalnej (rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć).
Cele edukacyjne wspomagają proces nabywania wiedzy o samym sobie i o innych ludziach oraz proces rozumienia świata społecznego.
Cele edukacyjne dotyczą:
- przełamywania nieśmiałości i nawiązywania kontaktów;
- umiejętności wyrażania swoich uczuć;
- umiejętności wytyczania celu;
- umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności;
- uczenia tolerancji i akceptacji drugiego człowieka;
- uczenia współpracy i współdziałania.
Istota socjoterapii polega głównie na realizacji celów terapeutycznych, czyli organizowaniu takich sytuacji społecznych podczas spotkań, które dostarczą uczestnikom zajęć doświadczeń korekcyjnych, przeciwstawnych doznanym urazom oraz sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie aprobowanych.
Cele terapeutyczne dotyczą:
- odreagowania emocji;
- rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji;
- lepszego zrozumienia ludzkich zachowań;
- otrzymywania wsparcia od grupy;
- przyjmowania i dawania informacji zwrotnych.
W socjoterapii stosuje się wiele metod i technik pracy. Do najczęściej wykorzystywanych należą: rundka w kręgu, „burza mózgów”, uzupełnianie zdań, techniki plastyczne, śpiew i muzykowanie, psychogimnastyka, praca w parach lub małych grupach, gry i zabawy, inscenizacje i odgrywanie scenek (psychodrama), relaksacja, wizualizacja.
⇒ KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
Kinezjologia edukacyjna, inaczej zwana gimnastyką umysłu, oznacza naukę o ruchu (z greckiego kinesis – ruch, logos – nauka). Dokładniej – jest to nauka zajmująca się ruchem i jego wpływem na uczenie się. Wykorzystuje wzajemne zależności rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego. Natomiast edukacja (z łacińskiego educare – wychowywać, kształcić), co w danym kierunku oznacza poszukiwanie przez człowieka wiedzy o sobie, o wewnętrznych przeszkodach na drodze do rozwoju. Kinezjologia edukacyjna jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne specjalistyczne ćwiczenia ruchowe.
Cele metody kinezjologii edukacyjnej:
– aktywizacja mechanizmów naturalnego rozwoju,
– integracja funkcji półkul mózgowych,
– rozwój ruchowy, emocjonalny i intelektualny,
– zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji organizmu na
krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny
Zadania
– wspieranie naturalnego rozwoju ucznia,
– stymulowanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
– wprowadzanie ciała i umysłu w stan optymalny do przyswajania wiedzy, równoważąc wymiar lateralności, koncentracji i stabilności,
– poprawianie koncentracji na wykonywanych zadaniach,
– poprawianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– poprawianie oddychania,
– zwiększanie zdolności manualnych,
– uaktywnianie lewej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za umiejętności,
– synchronizowanie współpracy obu półkul mózgowych,
– usuwanie zmęczenia, pomoc w łagodzeniu stresów.